måndag 19 januari 2009

Dåligt samvete och partiledardebatt

Jag måste erkänna att jag fick lite dåligt samvete efter att ha skrivit inlägget om Lasse Sonnberg. Jag har givetvis inte den blekaste aning om hur det är att vara hemlös, att inte ha något annat att luta sig på än bidrag och hjälp från samhället. Att kanske inte ha några andra glädjeämnen i livet än att kunna drömma sig bort med hjälp av TV:n. Lasse har utan tvekan en helt annan utgångspunkt än jag själv. 

Samtidigt skulle det inte finnas någon samhällsdebatt om alla förstod alla andras situation. Eller? Det är onekligen lite roligare att inte förstå allt. Tänk bara på vilka värdelösa partiledardebatter det skulle bli om alla förstod varandra:

Fredrik Reinfeldt:
 "Lars, du är en obehaglig kommunist, men det förstår jag. Du skulle inte ha kunnat vara något annat, med din bakgrund, stackare. Kom så ska jag pussa dig på håret."

Ohly svarar: 
"Oh ja, Fredrik, du har helt rätt i det du säger, utifrån ditt perspektiv. Jag är en obehaglig kommunist och är stolt över det, liksom du är stolt över att vara socialdemokrat. Tack för att du finns."

Hägglund:
"Lars och Fredrik är som det heliga äktenskapet. Eller partnerskapet. Eller, jag menar, inte äktenskapet men giftermålet kanske? Eller kärleksinstitutionen? Vad i helvete ska vi kalla det så att alla kristdemokrater inser att jag är homofob och alla andra tror att jag är öppen för...ja, alltså...sånadär...femfemmor. Fan också. Nu måste jag vara med i ännu ett humorprogram för att återställa mitt varumärke."

Sahlin:
"Du är så söt, Göran. Jag förstår verkligen din homofobi, den är ungefär som min svenska. Irrationell och felaktig."

Wetterstrand:
"Jag ser så här allvarlig ut även när jag har sex. Men det händer inte så ofta. Eftersom jag ser så allvarlig ut."

Maud Olofsson:
"Jag förstår ditt allvar. Det kan inte vara lätt att ha ett miljöparti när alla andra partier har blivit miljöpartier också. Jag har ett nystartsjobb över till dig när du har förlorat jobbet. Eller så kan du jobba hemma hos mig på gården. Vi behöver någon som kan mjölka tjuren."

Jan Björklund:
"Jag kanske kan stå till tjänst? Men bara om jag får aga. Jag älskar Maria Wetterstrand. Den man älskar agar man. Och dessutom borde alla barn få betyg beroende på hur fort de lär sig att gå, och alla invandrare borde vara tvingade att skriva en doktorsavhandling för att få komma in i Sverige. Jag förstår verkligen allting. Jag är så fulländad."

Ni kanske förstår hur det skulle bli. I och för sig, Israel/Palestina-konflikten kanske inte finnas? Eller vad vet jag? Jag förstår ju som sagt inte allt. Kanske.





1 kommentar:

  1. Hej, Magnus, min allra bästa vän!

    Jag har inte tackat för att jag fick spotify av dig. Mest för att jag inte fattade förrän idag hur jag skulle göra, men nu fattade jag och är gladare än någonsin! Jag vill pussa dina fötter och kramas. tack!

    SvaraRadera