fredag 23 januari 2009

En svensk klassiker: VARNING!

En svensk klassiker är en riktig fälla. 

Jag började med Vansbrosimmet, betalade glatt 500 kronor, tog min gamla våtdräkt och hoppade i vattnet. Inga problem.

Lidingöloppet var dyrare. 800 spänn för att närapå dö av utmattning, uttorkning och ångest. Men jag förstår att man måste ha några läkare i beredskap, för att ta hand om alla tjockisar som faktiskt närapå dör av utmattning, uttorkning och ångest. Det motiverar de extra 300 kronorna.  

Nu börjar Vasaloppet närma sig. Tänkte att jag skulle betala anmälningsavgiften härom veckan. Jag närapå dog igen. Av förvåning. 1500 spänn, rakt ur min plånbok till några dalmasar som skrattar hela vägen till banken. Dessutom spelar dom på min osäkerhet och tar ut en avbeställningsavgift på 150 kronor. Jävla dalmasar. 

Det var ju bara en liten detalj till, inser jag nu någon månad innan startskottet. Skidorna. Och bindningarna, pjäxorna, stavarna. Vantarna, långjalingarna, sockorna, undertröjan, vindskyddet, mössan och vallan. 4000 spänn. Självklart var det en dalmas som lurade mig till att köpa allt detta. 

Jag undrar hur det kommer att bli med Vätternrundan. Är östgötarna lika sluga? Det återstår att se. Slutsatsen kan vi ändå dra. En svensk klassiker är årets största rip off. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar