lördag 24 januari 2009

Sovjetunionens sista andetag: Folkungagatan 56


Det är mörkt. Grått. Kallt. Vinden piskar de kylslagna, svartklädda människornas kinder. Kön ringlar sig lång utanför affären, där viktiga varor skall köpas inför kvällen. Någon går förbi kön för att titta in i affären. En skäggig man ropar ilsket: "Kö!" och den nyfikne ställer sig lydigt sist. Till slut släpper en räddhågsen anställd in människorna, in i värmen. In till spriten.

Man skulle tro att detta är  Sovjetunionen 1978, men det är Folkungagatan 2009. Det enda som saknas är ransoneringskupongerna. Tydligen har Systembolaget inte någon reservplan för att tjäna sina kunder när det råkar vara första dagen efter löning, och dessutom lördag.

Jag har inget emot att staten hjälper till att reglera medborgarnas alkoholvanor. Jag tror bara inte att det bästa sättet att avskräcka potentiella alkoholister är att tvinga ut dem i kylan. Skall ett skattefinansierat monopol kunna motiveras, bör det motsvara kvalitén som skulle hållas om det vore konkurrensutsatt.  Ett sätt att höja kvalitén är att börja planera lite grann. Utbud och efterfrågan är inte konstant, Anitra! Ett annat tips är att ändra öppettiderna. Eller bygga ut. 

Men det bästa av allt vore nog att skapa ett jättestort väntrum fussball och flipperspel. Och provsmakning. Och glass.



6 kommentarer:

  1. Magdalena Gerger, ny VD för Systembolaget, kommer närmast från Arla Foods. På nittiotalet arbetade Magdalena Gerger som varumärkesansvarig för Smirnoff. Du kan nog se fram emot förändring...

    SvaraRadera
  2. Magnus! Som din nestor i livet aka mannen som säger emot allt du säger vill jag påpeka att kvalitén på spritutbudet ICKE skulle gynnas av en konkurrensnutsättning. Det skulle endast medföra den billigaste ölen och vodka från estland och sunkiga bag-in-box-viner. Detta är en marknadsekonomisk självklarhet eftersom folk bara köper skit. Mitt personliga intryck av marknad och kultur (inklusive spritkultur) som den kulturfascist jag är, är att det snarast finns ett samband mellan låg kvalité och framgång på marknaden. För att man ska kunna köpa någonting lite mer intressant krävs något som systembolaget, jag sätter tusen miljoner på att utbudet för den som på allvar är intresserad av vin/öl/sprit kommer att försämras av en konkurrsensutsättning. Behold reklamradion. Jämför P2/P1. Eller P3 för er ungdomar. Det är för väl att staten ser till att man kan köpa något drickbart i detta land. Hurra hurra, vänliga hälsningar din betongsosse från trettiotalet med moralkonservativa värderingar och egen partivilla vid svarta havet.

    SvaraRadera
  3. Till Magnus: I själva verket är ju en del av systembolagets idé att hålla nere öppettiderna för att minska konsumtionen. Att tillgängligheten är dålig är en del av poängen...

    Till Kalle: Ditt resonemang bygger ju på att folk som har som mål att bli fulla (och därmed vill köpa estnisk vodka, vilket ganska ofta är mitt mål med att besöka monopolet) får betala ett högre pris för att finansiera dina specialimporterade viner från södra Nepal. Jag vet inte om jag har lust med det.

    Vidare ifrågasätter jag det statistiska sambandet mellan låg kvalitet och marknadsekonomi (och tvärt om hög kvalitet och monopol). Om det vore sant borde Trabant vara världens bästa bil, telefonverket vara världens mest serviceinriktade företag och Öststatslösningar i allmänhet från 80-talet världens bästa. Inget av det är ju sant. Jag orkar inte ens börja räkna upp exempel där den marknadsekonomiska konkurrensen tvingat företag att producera sjukt bra saker.

    Med Vänlig Hälsning / Batistat

    SvaraRadera
  4. Bra skrivet Fredrik! Jävlar, det verkar som om du har som jobb att debattera!

    Kalle, jag dricker gärna Chablis med dig någon dag. Och skålar för kommunismen.

    SvaraRadera
  5. Jag håller med om att marknaden ofta producerat bättre produkter, det vore ju onekligen lite verklighetsfrämmande att förneka det. Men i nuläget driver vissa människor tesen att ALLA saker alltid blir bättre av konkurrensutsättning och det är lika mycket ideologisk blindhet i det som i kommunistvänstern. Vad gäller specialimporterade varor är jag tillräckligt mycket spritfascist för att tycka att det har ett egenvärde med en organisation som tar in bättre produkter. Att tillgängligheten är dålig och utbudet är bra tycker jag är ett vettigt förhållningssätt om man vill pressa den svenska suparkulturen mot ett mer civiliserat drickande. Eftersom staten också får betala sjukvårdskostnaderna tycker jag inte det är fel att man också försöker påverka folkets dryckesvanor.

    SvaraRadera
  6. Jag håller med dig om allt, Kalle.

    Marknaden löser inte allt till det bättre.

    Ska jag betala för människors alkoholrelaterade skador vill jag också ha rätt att bestämma hur mycket de ska få tillgång till. Det går att argumentera för det på liberal väg såklart.

    SvaraRadera