lördag 17 januari 2009

Vem bryr sig om barnen i Gaza?

Det är guldbaggegala. 

Nationen sitter bänkad och väntar med spänning på att få se alla Sveriges filmkändisar (det finns åtminstone 20 stycken) och höra vad de har att säga när de får den gyllene insekten i sin vård. De flesta tackar sin producent, sin älskarinna samt Leffe, Tofflan och Kent på ljuset.

Andra utnyttjar det gyllene tillfället att nå ut till halva befolkningen och stärka sin image genom att visa prov på sin medmänsklighet, trendriktighet eller sitt utmärkta sinne för humor. 

En av dem, vår nationalhjälte Georg Riedel, går upp på scen och manar till en stunds allvar. "Vi sänder en stillsam tanke till alla de barn som lider i Gaza, fy sjutton vad hemskt de har det. Tänk på dem en stund." 

Jag säger: Georg Riedel är en välmenande mysfarbror, men tröttsamt ignorant. Liksom många, för att inte säga de flesta svenskar. Vi styrs av media som Nordkorea styrs av den lilla kinesgubben i khaki. Och eftersom det kollektiva minnet är ungefär lika långt som en prinskorv, kommer vi att glömma barnen i Gaza så fort Blondinbella missar ett quickstep i Let's Dance. 

Missförstå mig rätt, jag tycker också synd om barnen i Gaza. Skillnaden mellan mig och Georg Riedel är att jag även tycker synd om barnen i Irak, Sri Lanka och Somalia. Georg har inte blivit informerad om dessa barn och att de far illa, eftersom Mediasverige har bestämt att de inte är lika viktiga.

Hur gick det för de förtryckta munkarna i Burma? Alla ni som visade er medkänsla och satte på er röda kläder några dagar, vet ni? Jag tror att svensk media kommenderade er att vända blickarna mot något annat. Mona Sahlins misslyckade samarbete med kommunisterna. Björn Gustavsson. Finanskrisen.

Apropå finanskrisen: här har vi ett skrämmande exempel på hur vi dansar efter mediernas pipa. Dagens Industri, ekonominissarnas svar på Expressen, målar varje dag upp svarta scenarier om hur ekonomins hjul är på väg att sluta snurra. Vad blir effekten av detta, när vi har ett helt folk som helt okritiskt sväljer allt som media har valt att mata oss med? Jo, ekonomins hjul slutar snurra på riktigt, eftersom företagsledarna väljer att planera efter förstasidor, fulla av svarta rubriker, snarare än att agera utefter nyktra uppskattningar om framtiden. 

Var ska det sluta? Inte fan vet jag. Jag vet bara det jag läser i tidningen, och där står ingenting om det här. Där står det att det är bra att dricka tre koppar kaffe om dan, för då får man inte cancer. Det måste vara det viktigaste idag. Barnen i Gaza får maka på sig. 

2 kommentarer:

  1. Hej Magnus!

    Mycket välskrivet! Håller helt med! Kul att du börjat blogga! Ska vi bli pen pals?

    SvaraRadera
  2. Åh, den här bloggen ska jag följa med spänning! Tjoho!

    SvaraRadera